اشتباهات رایج در کاهش وزن(قسمت دوم)

اشتباهات رایج در کاهش وزن(قسمت دوم)

حذف وعده های غذا منجر به کاهش تأثیر حرارتی غذا خوردن شده (TEF) و این مورد نیز منجر به کاهش سوخت و ساز می شود و از طرف دیگر با پرخوری در وعده های دیگر و یا با ریزه خواری جبران کالری خواهد شد.

پس به عنوان یک قانون کلی، هیچ یکی از وعده غذائی را حذف نکنید.

  1. ورزش بیش از حد :

افراد چاق معمولاً دارای اشتهای بیشتری نسبت به افراد جامعه می باشد و از طرف دیگر اضافه وزن منجر به فشار مضاعف بر روی سیستم قلب و عروق، تنفس و مفاصل این افراد می شود. ورزش بیش از حد و شدید در این افراد از یک سو اشتها را زیاد می کند و از سوی دیگر فشار روی قلب، ریه و مفاصل را شدیدتر می کند، که گاهی منجر به عوارض غیر قابل جبران خواهد شد. پس ورزش جهت کاهش وزن باید از کم شروع شود و وقتی هم زیاد شد، از حد خاصی فراتر نرود. اگر شخص در اثر ورزش، اشتهایش زیاد شود، کاهش وزن مختل خواهد شد.

  1. گرفتن اطلاعات غلط در مورد کاهش وزن :

می گویند فلان چیز لاغر می کند این جمله آشنایی است که مراجعان جهت کاهش وزن مرتب تکرار می کنند، متاسفانه این اطلاعات غلط منجر به شکست در روند کاهش وزن شده و هیچگاه هم مشخص نمی شود که منبع این اطلاعات کیست گاهی هم منبع، مشخص ولی غیر قابل اعتماد است یعنی ممکن است حتی در رسانه ها هم اطلاعات غلطی منتقل شود. پس سعی کنیم فقط از منابع موثق استفاده نمائیم.

  1. استفاده مکرر از ترازو :

کاهش وزن به زمان احتیاج دارد و یک شبه اتفاق نمی افتد. هدف شما باید کاهش وزن در طول یک هفته باشد، بنابراین به جای این که هر روز خودتان را وزن کنید هر هفته یکبار این کار را انجام دهید.

وقتی آخر هفته وزن کم کردید خوشحال می شوید و انرژی ادامه برنامه در شما به وجود می آید. هدفتان این نباشد که در طول یک سال فلام مقدار وزن کم کنید. بعضی ها می گویند می خواهم شبیه فلام هنرپیشه یا مانکن شوم یا تا آخر هفته باید 6 کیلو وزن کم کنم. این تفکرات باعث می شود با فشار زیادی که به خود می آورید بشدت آسیب ببینید یا نتوانید برنامه لاغری را ادامه دهید، یعنی نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه بیمار و عصبی می شوید. پس لطفاً واقع بین باشید.

اگر هر روز خودتان را وزن کنید، افسرده می شوید وزن شما به آن سرعتی که شما انتظار داریدف کاهش نمی یابد. وزن کردن مکرر منجر به وسواس فکری می شود. در ضمن اگر صبح و عصر وزن خود را چک کنید تغییرات آب بدن خود را مشاهده می کنید (چاقی تجمع چربی در بدن است) و گمراه می شوید. صبح ها، وزن بدن به علت آب بین بافتی کمتر، کاهش و عصر و شب به علت تجمع آب میان بافتی، افزایش نشان می دهد. پس اگر در یک روز دو بار روی ترازو بروید ممکن است بین نیم تا دو کیلوگرم وزن شما تغییرات نشان دهد و چون این نوسانات وزن مربوط به آب بدن (و نه چربی) می باشد، شما چاق یا لاغر نشده اید ولی گمراه (گاهی افسردگی شدید و گاهی خوشحالی شدید) خواهید شد. افسردگی شدید منجر به نا امیدی و شکست در ادامه رژیم و خوشحالی بیش از حد منجر به پرخوری خواهد شد (چون فکر می کنید لاغر شده اید به خود حق می دهید بیش از رژیم مصرف کنید)

دسته‌بندی‌ها: گوناگون

برچسب‌ها: ,,,,