تاثیرات مصرف فیبر در پیشگیری از بیماریهای مختلف

تاثیرات مصرف فیبر در پیشگیری از بیماریهای مختلف

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نقش مفیدی در پیشگیری و درمان موارد زیر دارد :

1.اضافه وزن:

غذاهای حاوی فیبر، انرژی ناچیزی تولید می کنند و پس از جذب آب حجیم شده و باعث پیدایش احساس پر بودن معده و در نتیجه پیدایش احساس سیری می شوند.به علاوه، فیبرهای محلول موجود در مواد غذایی باعث کند شدن تخلیه مواد غذایی از قسمت های فوقانی دستگاه گوارش می شوند. بنابراین فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می کند. در صورتی که مواد غذایی حاوی فیبر، جایگزین مواد غذایی چرب و شیرین شوند، به کاهش وزن فرد کمک زیادی خواهند کرد.

2.یبوست بواسیر :

فیبرها باعث حجم و نرم شدن مدفوع شده، بنابراین باعث بهبودی علائم یبوست و بواسیر می شوند. سبوس گندم از جمله این فیبرهاست.

3.آپاندیسیت :

برخی فیبرها مانند سبوس گندم به تخلیه مواد موجود در روده ها کمک می کنند. جمع شدن مدفوع می تواند با بستن مدخل آپاندیس، به باکتری ها اجازه دهد به این نقطه تهاجم کرده و آن را عفونی سازند و در نتیجه التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت ایجاد شود. دور شدن مدفوع از روده ها می تواند در پیشگیری از آپاندیسیت موثر باشد.

4.دیورتیکولوز :

فیبرها با تحریک عضلات دستگاه گوارش کمک می کنند تا این دستگاه سلامتی و کارآیی خود را حفظ کند. بدین ترتیب مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانع ضعیف شدن این عضلات شده و از بیرون زدگی آن ها پیشگیری کرده و مانع بروز بیماری هایی مانند دیوتیکولوز می شود.

 

5.سرطان روده بزرگ :

غذاهای سرشار از فیبر با افزایش سرعت دفع مدفوع و کاهش مدت زمان تماس دستگاه گوارش با مواد سرطان زا می توانند به کاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان روده کمک کنند.

6.بیماری های قلبی :

فیبرهای محلول به ترکیبات کلسترول متصل شده و آن ها را از طریق مدفوع دفع می کنند و به این ترتیب باعث کاهش کلسترول بدن شده و به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کنند. مواد غذایی سرشار از فیبر محلول مانند سیب درختی و سبوس جو اثرات ویژه و قابل توجهی در کاهش کلسترول خون دارند.

7.دیابت :

برخی فیبرها باعث به تأخیر افتادن تخلیه معده و روده باریک می شوند، بدین ترتیب جذب گلوکز به تأخیر می افتد که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

البته همانند سایر مواد غذایی، مصرف بی رویه و بیش از حد فیبر نیز عوارضی در بردارد به عنوان مثال مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی فیبر باعث می شود فیبر اضافی به ویتامین ها و املاح متصل شده و آن ها را از بدن دفع کند. به طور ساده می توان گفت فیبر مورد نیاز کودکان و نوجوانان (برحسب گرم) به طور معمول عدد سن آن ها (به سال) به اضافه عدد 5 است. به عنوان مثال یک کودک 10 ساله به 5 + 10 یعنی 15 گرم فیبر در روز نیاز دارد.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,