روش تصویرسازی ذهنی برای درمان درد سرطان

یکی از موثرترین راه ها برای درمان درد ناشی از شیمی درمان سرطان، روش تصویرسازی ذهنی است که می تواند کمک زیادی به بیمار کند.

روش تصویرسازی ذهنی

در این روش، از قوه تخیل خود، برای خلق تصاویر و موقعیت­های ذهنی استفاده می­کنید. چگونگی تأثیر و علت کاهش درد بر اثر به کارگیری این تکنیک، هنوز ناشناخته است. تصویرسازی ذهنی را می­توان رؤیاپردازی هوشیارانه با استفاده از تمامی حواس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه دانست. بعضی­ها معتقدند که تصویرسازی ذهنی، شکلی از خود هیپنوتیزمی است. اگر باید بستری باشید یا هنوز نمی­توانید از خانه خارج شوید، با کمک این روش، کم­تر احساس تنهایی و انزوا خواهید کرد. با کمک تصویرسازی ذهنی می­توانید به جاهای دوردستی که برایتان جالب و دوست­داشتنی است، بروید. این کار به شما کمک می­کند تا به آرامش بیشتری دست پیدا کنید و راحت­ تر بخوابید. تصویرسازی ذهنی، معمولاً با چشمان بسته بهتر جواب می­دهد. بهتر است، پیش از آن، با استفاده از روش ریلکسیشن، خودتان را در وضعیت آرام و راحت­تری قرار دهید، می­توانید در ذهن­تان تصور کنید که دارید با قیچی، سیم­ هایی را که امواج درد را از نقاط دردناک بدن­تان به مغز می­فرستند، قطع می­ کنید یا تصور کنید در محیط تاریکی دراز کشیده­ اید و یک رشته باریک نور، به طور افقی و لایه لایه به بدن­تان تابیده می­شود و درد و ناراحتی را در آن لایه از بین می­برد و همین­طور به سمت لایه­ های بالاتر حرکت می­کند یا فکر کنید که به یک مکان آرام، امن و لذت ­بخش رفته­ اید، مثل گردش در یک روز آفتابی و کنار ساحل یا هر کجای دیگر که دوست دارید و در آن هر فعالیتی که موجب شادمانی و نشاط شما می ­شود، انجام می­دهید. با کمی تمرین، می­ توانید تصویری از چیزی شبیه یک توپ انرژی شفابخش در ذهن­تان بسازید. برای این کار، باید:

  • چشمان­تان را ببندید، آرام نفس بکشید و عضلات­تان را شل کنید.
  • آرام و آهسته نفس بکشید و روی تنفس­تان تمرکز کنید. (مثل تمرین­های ریلکسیشن)
  • تصور کنید یک توپ انرژی شفابخش در ریه­ ها و بین قفسه سینه­ تان شکل می­گیرد. لازم نیست تصویر روشن و دقیقی بسازید، می­تواند یک گلوله نور سفید یا هر چیز ذهنی دیگر باشد.
  • وقتی آماده شدید، تصور کنید با هوایی که هنگام دم فرو می­ دهید، این توپ به سمت قسمتی از بدن­تان حرکت می­کند که درد دارد و در آنجا تأثیر شفابخش و آرامش دهنده خود را به جا می­گذارد.
  • وقتی نفس را بیرون می­دهید، تصور کنید که با هوای بازدم، توپ از بدن­تان بیرون رانده می­شود و در مسیر خود، درد و رنج­ هایتان را هم با خود می­برد.
  • دو مرحله آخر را در هر دم و بازدم تکرار کنید.
  • می­توانید تصور کنید که توپ همین طور که دارد ناراحتی­ها را از بدن­تان بیرون می­برد، بزرگ و بزرگ­تر می­شود، به طوری که با بیرون رفتنش، احساس سبکی به شما دست می­دهد.
  • برای پایان دادن به این تخیل، آهسته تا ۳ بشمارید. یک نفس عمیق بکشید و در همان حال که دارید چشمان­تان را به آرامی باز می­کنید، بی­صدا به خودتان بگویید «من احساس آرامش و هوشیاری می­کنم» و بعد آرام از این وضعیت خارج شوید.

دسته‌بندی‌ها: گوناگون

برچسب‌ها: ,,,,