رژیم دکتر اندرو ویل

رژیم دکتر اندرو ویل :

پروتئین : پروتئین باید حدود 10-20 درصد رژیم غذایی را در بر بگیرد و به جای پروتئین حیوانی از پروتئین گیاهی (مثل حبوبات و سویا) استفاده شود.

در ضمن توصیه دکتر ویل بر این است که روزی 40 گرم فیبر مصرف شود و اگر از میوه و سبزیها (بخصوص توت فرنگی، تمشک، گیلاس، توت سیاه و حبوبات) و غلات استفاده کنید براحتی این 40 گرم تأمین می شود.

در این رژیم مصرف شیر ممنوع است و مصرف پنیر و دیگر فرآورده های لبنی باید بسیار کم و محدود باشد. علت آن است که بیشتر افراد، مصرف شیر و لبنیات را تحمل نمی کنند (تحمل نکردن لاکتوز شیر) یا بعضی ها به پروتئین آن حساسیت دارند. در صورتی که تحمل شیر امکانپذیر بود باید از نوع کم چرب آن استفاده شود.

دکتر ویل معتقد است محدود کردن مصرف پروتئین به این دلیل است که کلسیم کمتری از بدن دفع شود. ماهی ها، سبزیهای برگدار، کلم بروکلی، انواع سبزیهای دریایی و شیر غنی شده با سویا همگی از منابع خوب کلسیم هستند. در این رژیم کربوهیدرات ها یا سبزیهای حاوی آن و غلات به گلوکز تبدیل می شوند که منبع اصلی انرژی بخصوص برای مغز است.

متاسفانه بسیاری از کربوهیدرات های ساده و مصنوعی تنها ما را چاق می کنند. تعداد بسیار کمی از این کربوهیدرات های مصنوعی ما را به سمت کتوز (تجمع کتون ها) می فرستند که در این حالت بدن از ذخایر چربی استفاده می کند تا انرژی خود را تأمین کند و اگر این اتفاق برای مدت طولانی ادامه یابد، بخصوص اگر سطح کلسترول بالا و کلسیم از دست برود. برای سلامت بدن بسیار مضر و مخرب است.

بهترین منابع کربوهیدرات ها غلات و سبزیها هستند، زیرا به آرامی گلوکز را وارد خون می کنند. چربی ها و روغن ها که منابع فشرده تری از انرژی به حساب می آیند، (نسبت به کربوهیدرات ها) بازهم از نظر شیمیایی باید به گلوکز تبدیل شوند تا بدن بتواند از آنها استفاده کند. اگرچه این روزها چربی در ذهن مردم وجهه خوبی ندارد، اما باید بدانید چربی تا حدی برای بدن ضروری است و باید به صورت متعادل دریافت شود. چربی زیاد عامل اصلی بیماری قلبی و سرطان به حساب می آید ولی اگر در برنامه غذایی، چربی به اندازه کافی نباشد، مشکلاتی مثل التهاب پوست، ریزش مو و استعداد ابتلا به عفونت دامنگیر ما خواهد شد.

ما برای حفظ ساختار بدن و انجام اعمال ترمیمی آن به پروتئین ها نیاز داریم پروتئین هم در صورت نیاز می تواند به گلوکز تبدیل و به عنوان منبع انرژی استفاده شود.پروتئین ها از 20 نوع اسید آمینه تشکیل شده اند که 10 تای آنها باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. مصرف پروتئین زیاد، بار کاری دستگاه هاضمه را افزایش می دهد و ممکن است به کبد و کلیه ها آسیب برساند. مصرف پروتئین کم و ناکافی باعث سوء تغذیه افزایش استعداد ابتلا به عفونت و حتی مرگ زود رس می شود.

دکتر ویل، ورزش را به عنوان جزء مهم و اساسی این برنامه در نظر می گیرد و معتقد است ورزش منظم و مرتب باعث مصرف کالری شده و وزن بدن شما را به حالت دلخواه در می آورد و شما می توانید در طولانی مدت وزن را کم و آن را حفظ کنید.

رژیم دکتر ویل، رژیمی بر پایه منابع گیاهی است و مصرف منابع حیوانی را بسیار کم توصیه می کند که امروزه همه می دانند چنین رویه ای جزء سالمترین رویه های غذایی است که ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد و طول عمر فرد افزایش می یابد.

اشکال این برنامه غذایی محدود کردن شدید لبنیات است که یکی از ارکان تغذیه سالم می باشد.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,