فرآیند پیچیده ی تبدیل احساسات منفی به احساسات مثبت

چگونه میتوان این فرایند پیچیده را ساده کرد؟ تنها به یک ساختار تقویت درونی نیاز است. تبدیل احساسات منفی به احساسات مثبت، حس خوبی به انسان می دهد. به محض آنکه شما تلاش گنبد که این تغییر را اغاز گنبد، حس شما در مورد خود و همسرتان به اندازه ای بهبود می یابد که تقابل دارید به این کار ادامه دهید؛ تا آن جا که به یک عادت خودکار تبدیل شود و بدون آنکه شما ناچار باشید بایستید و در مورد آن فکر کنید با حرف بزنید.

غلبه بر موانع

خوشبختانه شما این نکته را دریافته اید که برای داشتن رابطه ای به راستی نزدیک با همسرتان، ضروری است نسبت به ترس و شرم او حساس باشید. به احتمال زیاد به یاد می آورید که وقتی برای، اولین بار عاشق شدید، این حساسیت را داشتید. بنابراین، به نظر شما مانع شماره ی یک برای بازگرداندن این حساسیت چیست؟

‏شاید حدس زده باشید: تنفر. سال ها واکنش در برابر ترس و شرم مخفی یکدیگر، باعث کم رنگ شدن این حساسیت شده است. خبر خوبی که برایتان داریم این است که گرایش به تنفر از یکدیگر، فقط یک عادت است. اما خبر بدی نیز برای شما داریم و آن این است که ترک عادت ها، کار ساده ای نیست. اما شما می توانید از عهده ی آن برآیید البته تا زمانی که با مهم ترین مسایل از نظر خود و درباره ی خود هماهنگ باشید. بیایید همین حالا شروع کنیم.

‏این اولین قدم برای غلبه بر رنجش و تنفر است. جملات زیر را بنویسید و آن ها را با صدای بلند بخوانید. (به این دلیل از شما می خواهیم این جملات را بنویسید که با این کار، آن ها سریع تر وارد ضمیر ناخوداگاه شما می شوند و به این دلیل از شما می خواهیم آن ها را با صدای بلند بخوانید که با این کار، نسبت به آن ها بیشتر احساس تعهد می کنید؛ به خصوص اگر آن ها را با صدای بلند در مقابل فرد دیگری بخوانید.)

‏سلامت احساسی من برای من اهمیت دارد.

سلامت احساسی من از هر چیزی که از آن دلخور هستم، بیشتر اهمیت دارد.

‏سلامت احساسی من از رفتارهای بد دیگران بیشتر اهمیت دارد. روابط من از تمام چیزها یی که از آن ها دلخور هستم، مهم تر است و ارزش قدردانی، مرف زمان، انرژی و تلاشنی و فداکاری را دارد.

‏به یکی از ویژگی های همسرتان فکر کنید که باعث ناراحتی شما شده است. برای مثال، عصبانیت، سکوت، منفی فکری، نق زدن، انتقاد کردن، ولخرجی کردن و کناره گیری از مقاربت. اکنون به واکنش خود نسبت به آن رفتار فکر کنید. برای مثال، قضاوت کردن، حالت تدافعی به خود گرفتن، انتقاد شدید، سکوت یا کناره گیری.

دسته‌بندی‌ها: روانشناسی,روانشناسی خانواده

برچسب‌ها: ,,,