فواید مارچوبه برای سلامتی انسان

فواید مارچوبه برای سلامتی انسان

مارچوبه یک گیاه مغذی محسوب می شود و با توجه به این که ارزش غذایی انواع کنسروی به نصف تقلیل می یابد. بنابراین مصرف تازه و یا بخار پز آن توصیه می شود. ساقه های سبز روشن ارزش غذایی بیشتری دارند پس، از مصرف ساقه های پلاسیده و آن هایی که جوانه هایش باز شده اند اجتناب کنید.

منافع برای سلامتی :

  1. سلامت قلب :

فولات برای سیستم قلبی عروقی ضروری است. فولات در «چرخه متیلاسیون» یک واقعه بیوشیمیایی که در آن گروه متیل- یک اتم کربن و سه اتم هیدروژ- از یک مولکول به دیگری انتقال می یابد، در گیر می باشد. فعل و انفعالات متیلاسیون «دوشاخه برق» بیوشیمیایی در طیف وسیعی از واکنش ها می باشند. برای مثال، متیلاسیون برای نسخه برداری DNA ضروری است و تبدیل نوراپی نفرین را به آدرنالین و سروتونین به ملاتونین تبدیل می نماید. وقتی که روند متیلاسیون براحتی انجام پذیرد، اسید آمینه متیونین به هموسیستئین و سریعاً به سیستئین تبدیل شده و سپس دوباره تبدیل به متیونین خواهد شد. فولات (همراه با ویتامین های B6 و B12) برای تبدیل هموسیستئین به سیستئین ضروری است. وقتی میزان فولات کم باشد، میزان هموسیستئین بالا می رودف وضعیتی که خطر بیماری قلبی را بصورت قابل توجه افزایش می دهد، هموسیستئین باعث پیشرفت (تصلب شرائین) با تداخل در کلاژن سازی و کاهش یکپارچگی دیواره عروق خونی) خواهد شد. افزایش هموسیستئین در 20تا 40 درصد بیماران قلبی یافت شده و تخمین زده می شود که با مصرف 400 میکروگرم فولات در روز، تعداد حمله های قلبی تا حدود 10 درصد کاهش یابد. فقط یک وعده مارچوبه حود 66 درصد میزان توصیه شده فولات را فراهم می نماید.

  1. ادرار آور طبیعی :

مارچوبه منبع غنی پتاسیم (288 میلی گرم در هرلیوان) و دارای میزان سدیم پایین (8/19 میلی گرم در هر لیوان) می باشد. ترکیبات معدنی در ترکیب با یک اسید آمینه فعال بنام «آسپاراژین» به مارچوبه اثر ادرار آور می دهد. در طب سنتی مارچوبه برای تورم هائی نظیر التهاب مفاصل و رماتیسم استفاده می شده و احتمال آن میرود که در علائم قبل از قاعدگی که احتباس مایعات وجود دارد نیز مفید باشد.

  1. ماده مغذی برای فلور میکروبی روده :

مارچوبه دارای نوع خاصی از کربوهیدرات بنام «اینولین» است که برای ما قابل هضم نمی باشد.ولی باکتریهای مفید و سالم روده بزرگ ما نظیر بیفید و باکتری ها و لاکتوباسیل ها آن را هضم می کنند. اگر اینولین به اندازه کافی در برنامه غذائی ما وجود داشته باشد، رشد و فعالیت این باکتریهای مفید افزایش می یابد و با این افزایش احتمال این که باکتریهای مضر بتوانند جای پائی در روده بزرگ ما پیدا کنند. بسیار کاهش خواهد یافت.

  1. جلوگیری از نقایص مادرزادی جنین :

اضافه کردن مارچوبه به برنامه غذائی بویژه قبل و در حین بارداری، بسیار عاقلانه است. مارچوبه حاوی مقدار زیادی فولات می باشد، ویتامین از گروه B که برای تقسیم سلولی و ساخت DNA ضروری است. بدون فولات سلول های سیستم عصبی جنین، خوب تقسیم نمی شوند. بنابراین، کمبود فولات با نقایص مادرزادی در سیستم عصبی جنین، همراه می باشد.

با وجود دسترسی وسیع به فولات در مواد غذایی، (فولات از لغت لاتین فولیوم به معنای برگ سبز نشات گرفته که بدان معنی است که فولات در سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد)، کمبود آن یکی از شایع ترین کمبودهای ویتامینی در دنیا می باشد.

هشدار :

پس از مصرف مارچوبه، ترکیب گوگردی متیل مرکاپتان که یک محصول زائد بودار است از طریق ادرار دفع می شود که خطرناک نمی باشد.

در افرادی که مستعد مبتلا به افزایش اسیداوریک و نقرس و مشکلات کلیوی ناشی از آن می باشند، مصرف مارچوبه باید محدود شود.

خوردن مارچوبه با تأثیر ضدانعقادها که نقش رقیق سازی و انحلال لخته های خونی را دارند، تداخل می کند، زیرا سرشار از ویتامین K است که به طور طبیعی توسط باکتری های روده، تولید می شود.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,