مواد غذایی مناسب برای رشد موها

مواد غذایی مناسب برای رشد موها

برنج سفید سبوس گرفته ویتامین های گروه B را که در پوسته خود نهفته داشته است، در کارخانجات برنج کوبی از دست داده است، زیرا در مراکز شالی کوبی به عنوان مواد زائد به دور ریخته می شود.

آنچه که به عنوان برنج مورد تناول انسانهاست، نه تنها فاقد ارزش غذایی لازم است، بلکه ویتامین های B را رسوب داده، از لحاظ احتیاجات ضروری بدن، کمبود پیش می آورد. اغلب کسانی که بیش از دیگران برنج و گوشت می خورند، بیشتر دچار بیماریها، از جمله ریزش غیر طبیعی موها می گردند.

همچنین، مصرف مواد قندی تصفیه شده، برای ویتامینهای B (که برای رشد مو بسیار حیاتی هستند) دشمن مهمی محسوب می شود، لذا جای دادن مواد قندی در رژیم غذایی ، برای سلامت بدن و موها مضر می باشد.

استفاده بیش از اندازه ی نمک در غذا نیز برای سلامتی و رشد موها ضرر دارد، و موجب می شود، که در بافت پوست، بخصوص پوست سر، آب اضافی باقی بماند. همچنین مصرف نمک به مقدار زیاد، ممکن است، ریزش موها را دامن بزند. از طرفی مصرف زیاد نمک، موجب رشد بهتر باکتریها در پوست سر می شود، که خود مزید بر علل قبلی بوده، و در راستای ریزش غیر طبیعی موها عمل می نماید.

دکتر یوزن فولدس از نیوریورک، طی آزمایشات فراوان به این نتیجه دست یافته است، که افراد مصرف کننده نمک بمقدار زیاد در رژیم غذایی خود، به ریزش غیر طبیعی مو مبتلا می شوند، و هنگامیکه این اشخاص قرصهای ادرار آور مصرف می نمایند، این وضعیت (ریزش غیرطبیعی موها) بمقدار قابل توجهی بهبود می یابد. البته عارضه ی ناخوشایند و مهم استفاده از این قرصها، خروج عناصر مهم دیگر، مانند پتاسیم از بدن بهمراه ادرار می باشد.

برای تأمین سدیم مورد نیاز بدن، لازم نیست، به مقدار زیادی نمک مصرف شود، بلکه بهترین روش برآوردن این نیاز بدن آنست، که از خود سدیم بمقدار کم، همراه تغذیه کامل استفاده گردد.

رژیم غذایی بدون پروتئین، سبب متوقف شدن رشد تمامی موهای بدن در عرض چند روز می گردد. بنابراین می توان چنین فرض کرد، که رشد مو، در صورت جذب کمتر از حد لازم پروتئین برای تأمین احتیاجات سلولهای بدن از حد معمول و عادی کمتر خواهد بود. بعلاوه در صورت مصرف مقادیر محدودی از پروتئین، نباید از رشد کم بدن و موها و گاه متوقف شدن آن، تعجب نمود، چرا که لازم است، این پروتئین مصرفی ناکافی، در درجه ی اول به مصرف کارهای مهم داخل بدن (اعمال حیاتی) برسد. بنابراین مصرف پروتئین به مقدار کافی بسیار مهم و ضروری است، نه تنها برای رشد مو، بلکه برای نمو بدن و انجام نرمال اعمال حیاتی آن.

بین میزان بهره برداری از مواد مغزی و ریزش غیر طبیعی موها رابطه ای مستقیم وجود دارد، که ذیلاً نمونه ای را بعنوان مثال ذکر می نماییم:

کمبود ویتامین A به عنوان یک عامل اولیه ریزش غیرعادی موها در خانمها شناخته شده است. مازاد ویتامین A مصرفی، در کبد ذخیره می گردد. فلز روی (ZING)  موجود در بدن، به کبد کمک می کند، که در مواقع لزوم و احتیاج سلولهای بدن، ویتامین A آزاد نماید. بنابراین مصرف مقادیر کافی ویتامین A می تواند، از بروز ریزش مو جلوگیری بعمل آورد. اما رساندن مقادیر کافی ویتامین آ و فلز روی تواماً به بدن، در جلوگیری از ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین A، بسیار مفیدتر خواهد بود.

بطور کلی حذف گوشت و مواد قندی تصفیه شده از برنامه غذایی و مصرف برنج با حبوبات و سبوس خود و یا با آب چلتوک همچنین استفاده کم از نمک سلامت بدن را بیشتر تأمین کرده، و موها را در سلامتی خود یاوری خواهند کرد.

دسته‌بندی‌ها: دسته‌بندی نشده

برچسب‌ها: ,,,,