مواد غذایی که به شما در مبارزه با سرماخوردگی کمک می کنند

زمستان برای بسیاری فصلی زیبا و دلپذیر می باشد . اما هیچ چیز آزاردهنده تر از سرماخوردگی در این فصل نیست . در این مطلب به شما می گوییم چطور می توانید از طریق مواد غذایی با سرماخوردگی مبارزه کنید .

هر چند گرمای شومینه و بخاری در خانه و نوشیدن ی چای گرم جلوی تلویزیون خوشایند به نظر می رسد . اما زمستان هم معایب خود را دارد . اگر راهکاری باشد که بتوانید با آن از سرماخوردگی پیشگری نمایید خیلی خوب است . اما اگر بعضی مواقع بدشانس بودید و سرماخوردید ، در منزل بمانید ، استراحت کنید ، رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید و به مصرف این مواد غذایی بپردازید :

سوپ مرغ

توانایی سوپ مرغ در مبارزه با سرماخوردگی تنها یک داستان نیست . مادربزرگ ها همیشه وقتی سرما می خوردید برای شما سوپ مرغ درست می کردند . اما چرا ؟ چون در درمان سرماخوردگی بسیار خوب عمل می کند و این موضوع ریشه ی علمی دارد . کارنوسین موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن در مواقع لزوم ، مثل سرماخوردگی ، کمک می کند . این سوپ علایم آزاردهنده ی سرماخوردگی ، خصوصا گلودرد ، را کاهش می دهد.

سوپ سبزیجات

گوشت و مرغ دوست ندارید ؟ سوپ های سالم دیگری نیز هستند که می توانید هنگام سرماخوردگی برای خود تهیه نمایید. سوپ سبزیجات سالم ترین سوپ ها است . در این نوع سوپ میزان مناسبی از مواد مغذی یافت می شود که در مبارزه با سرماخوردگی به آنها نیاز دارید . اگر خود در خانه سوپ سبزیجات درست می کنید ، به آن سیر و قارچ اضافه نمایید. هر دوی این مواد کارایی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند . به طور کلی از امروز به بعد بیشتر از سیر در غذاهای خود استفاده کنید .

موز

در فصل زمستان مصرف میوه ها ، بخصوص موز ، را افزایش دهید . در موز پتاسیم، ماده ی معدنی کلیدی هنگام تب ، به میزان فراوان وجود دارد . هرچه موز شیرین تر و رسیده تر باشد ، میزان پتاسیم آن هم بیشتر است . آووکادو نیز از خواص موز برخوردار می باشد . موز همچنین سرشار از ویتامین B6 است که با عفونت مبرزه می کند . اگر وقتی سرماخورده اید نمی توانید یک موز کامل بخورید ، آن را خورد کرده و به یک کاسه شیر اضافه نمایید . در صورت امکان تا بهبودی کامل روزی دو موز در برنامه ی غذایی خود داشته باشید .

گوشت گوساله

سرما خوردگی با گوشت گوساله اصلا میانه ی خوبی ندارد . گوشت گوساله یکی از بهترین منابع زینک محسوب می شود و با افزایش میزان زینک هم تولید گلبول های سفید افزایش می یابد . این گلبول از بدن در برابر حمله ی بیماری ها محافظت می کند . به طور کلی اگر میزان زینک در بدن شما کم باشد ، نسبت به سرماخوردگی در زمستان بسیار آسیب پذیر خواهید بود . پروتئین موجود در گوشت هم که یکی از باید ها در بحث تغذیه ی سالم بشمار می رود .

چای سبز

برای بعضی ها ، چای سبز به عنوان آخرین گزینه در میان نوشیدنی های مختلف به حساب می آید . اما افرادی که به این چای علاقه دارند به خوبی از فواید آن آگاه هستند .اگر سرما خورده اید ، چای سبز می تواند بهترین دوست شما باشد . زیرا با وجود آنتی اکسیدان های بسیار ، قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد و در کنار مبارزه با سرماخوردگی فواید بیشماری نیز دارد .

طعم چای سبز را دوست ندارید ؟ طعم آن را با اضافه کردن ادویه و یا میوه و سبزی دلخواه خود ، مثل هل و یا زنجبیل ، تغییر دهید .

سیر

اکثر ما بر سر این موضوع توافق داریم که باید راهی برای مصرف هرچه بیشتر سیر در زندگی خود بیابیم . در واقع توصیه می شود هر فرد روزانه مقداری سیر مصرف کند . شاید این مقدار به نظر شما کمی زیاد باشد . اما سیر نه تنها به غذا طعم می بخشد ، بلکه به سیستم ایمنی شما کمک بسیاری می کند . سیر به اندازه ای مفید است که برخی از پزشکان معتقدند حتی از قرص هم در بدن بهتر عمل می کند . سیر باکتری و ویروس را در کنار سموم از بدن خارج می نماید .

عسل

شاید مادر بزرگ شما هم مثل مادر بزرگ من مصرف عسل را برای هر دردی توصیه می کرده است . از سوختگی گرفته تا زخم . بله ، عسل ضد عفونی کننده و ضد میکروب طبیعی است که خیلی از صدمات را درمان می کند . عسل برای از بین بردن علایم سرماخوردگی نیز مناسب می باشد و سوزش و درد گلو را که در روزهای اول یا دوم سرماخوردگی به سراغتان می آید ،برطرف می کند . به چای خود عسل اضافه کنید تا در مدت زمانی کوتاه بهبودی را احساس نمایید .

قارچ

قارچ به دلایل متعدد یکی از گیاهان دارویی بحساب می آید . آنها به شما در از بین بردن عفونت کمک می کنند . پس قارچ را به لیست خرید روزانه ی خود اضافه نمایید .

دسته‌بندی‌ها: گوناگون

برچسب‌ها: ,,,,,,,