نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

وزن مطلوب برای هر کس با توجه به سن، قد و جنس وی متفاوت است.

نظرات و روش های متفاوتی جهت محاسبه وزن متناسب برای افراد پیشنهاد شده است وزن مطلوب، مرز اضافه وزن و چاقی در هرکدام از این روش ها متفاوت تعریف شده، اما پذیرفته شده ترین آنها که مبنای تصمیم گیری های پزشکی نیز هست، شاخص توده بدنی «Mass Index Body»  است که به صورت مخفف BMI  خوانده می شود.

علل چاقی

ژنتیک

محیطی

روانی

جسمی

داروها

(واحد وزن کیلوگرم و واحد قد متر است)                                 = شاخص توده بدنی

افراد براساس شاخص توده بدنی (BMI)  به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند

BMI                                                                وضعیت فرد

کمتر از 5/18                                          لاغر(کمبود وزن)

9/24- 5/18                                          طبیعی

9/29-25                                             اضافه وزن

9/34-30                                             چاقی

35 و بیشتر                                            چاقی مفرط (درجه 1)

40-35                                                چاقی مفرط (درجه2)

بیش از 40                                             چاقی مفرط (درجه 3)

آشنایی با نیازهای یادگیری

  • آیا در اطرافیان خود کسانی را می شناسید که مشکلات مشابه با مورد داستان داشته باشند ؟
  • در منطقه شما کسانی که چاق هستند چه خصوصیات مشترکی دارند ؟
  • در منطقه شما کسانی که لاغر هستند چه خصوصیات مشترکی دارند ؟
  • برای آنکه شما و خانواده تان به چاقی مبتلا نشوید به چه نکاتی باید توجه کنید ؟
  • چه عواملی محیطی، اجتماعی و … را می شناسید که در چاقی و افزایش وزن موثرند ؟(کم خوری (خودداری از پرخوری) از پیدایش بسیاری از بیماری های جسمی پیشگیری می نماید.)

قله الاکل تمنع کثیراً من اعلال الجسم

(کم خوری (خودداری از پرخوری) از پیدایش بسیاری از بیماری های جسمی پیشگیری می نماید.) حضرت امیرالمومنین (ع)

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,