نکاتی در مورد برخی سبزیجات

نکاتی در مورد برخی سبزیجات :

هویج : دارای بتاکاروتن یعنی پیش ساز ویتامین A است. پختن و رنده کردن هویج خام باعث می شود بتاکاروتن آن بیشتر قابل دسترس باشد. آب هویج بیشترین قابلیت دسترسی بتاکاروتن را داراست (ولی از نظر آلودگی و چاق کردن مضرتر از هویج بخارپز می باشد) اگر هویج در آب خیسانده شده است، آلودگی سطح آن وارد عمق می شود و با شستشو قابل پاک کردن نیست، پس آن را فقط بصورت بخارپز استفاده کنید.

سیب زمینی : (اگر دارای جوانه، لکه، چشم و یا تغییر رنگ باشد، مناسب نیست. سیب زمینی دارای لکه های سبزرنگ را مصرف نکنید. زیرا این لکه ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بوده و حاوی ماده شیمیایی به نام سولانین است که اثراتی مشابه نیکوتین داشت و مقادیر زیاد آن سمی است.

کلم بروکلی : حاوی سولفوروفان و ایندول می باشد. ایندول ها دارای خواص ضد سرطان بویژه بر علیه سلول های پستانی حساس به استروژن و نیز سرطان پروستات می باشند. سولفوروفان آنزیم های سم زدایی کبدی را فعال و باعث کند شدن رشد سلول های توموری و نیز باعث القاء ایست در رشد سلول ها از طریق آپوپتوز (روند خود تخریبی که بدن جهت حذف سلول های غیرطبیعی در سرطان های خون و پوست استفاده می نماید) می شود. جلوگیری از سرطان کولون (روده بزرگ)، غیرفعال کردن هلیکو باکترپیلوری (باکتری مولد زخم ها و سرطان های معده و اثنی عشر) و سم زدایی سلول های پوستی آسیب دیده در اثر نور خورشید نیز از مزایای سولفوروفان می باشد.

ایزو تیوسیانات درون بروکلی باعث پیشگیری از سرطان مثانه می شود.

فلاونوئید ها (مایریستین، کامپفرول، کوئرستین و لوتئولین) باعث کاهش خطر سرطان تخمدان می شوند. چای سبز، بروکلی و پیاز با داشتن بیشترین کامپفرول، بیشترین محافظت را در برابر سرطان تخمدان ایجاد می کنند.

بروکلی و گوجه فرنگی وقتی همراه استفاده شوند، بیشترین تأثیر را در برابر سرطان پروستات خواهند داشت.

اثرات محافظتی بر ای قلب، جلوگیری از آب مروارید چشم (وجود لوتئین و زیگزانتین) پیشگیری از پوکی استخوان (به علت کلسیم بالا)، تقویت سیستم ایمنی (به علت ویتامین C زیاد) و پیشگیری از اختلالات عصبی موقع تولد (به علت اسید فولیک زیاد) از ویژگی های دیگر بروکلی می باشد.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,