نکات مهم و جالب برای هر گروه غذایی

نکات مهم و جالب برای هر گروه غذایی :

گروه نان و غلات :

که شامل انواع نان، غلات، برنج، پاستا، انواع رشته و جوانه ها می شود ولی در برنامه های غذایی می توان از حبوبات و سبزیجات نشاسته ای نیز جهت جایگزینی این ها استفاده نمود.

غلات شامل گندم، جو، ذرت و برنج، جو دوسر و چاو دار هستند.

گندم : گندم کامل (باسبوس و جوانه) ارزش غذائی به مراتب بیشتری نسبت به غلات بدون سبوس و جوانه دارد. آرد نیز خواص بسیار بیشتری دارد ولی فقط به مدت یک هفته قابل نگه داری می باشد، برای همین آرد سفید بیشتر تولید می شود.

جو : بیش از سایر غلات پروتئین دارد و در کاهش کلسترول خون هم نقش دارد.

*از آنجا که هر واخد نان معادل 30 گرم می باشد، یک بار قرص نان مصرفی خود را وزن نمایید و 30 گرم آن را مشخص نمایید و سعی کنید از نان های سبوس دار استفاده نمایید.

برنج : وقتی که فقط پوست آن را بگیرند، باقیمانده سبوس به دانه می چسبد و برنج قهوه ای بدست می آید که حاوی فیبر و مواد مفید زیادی است.

* هر کفگیر برنج معادل 6 قاشق غذاخوری برنج آب کش و 5 قاشق غذا خوری برنج دم پخت می باشد و هر کدام این ها معادل یک واحد نشاسته می باشند.

ذرت : دارای اسید فولیک می باشد که هوموسیستئین خون که یک ماده مضر برای قلب است را کاهش می دهد (در برخی منابع جزو سبزیجات نشاسته ای طبقه بندی می شود)

جوانه گندم ( و به طور گل جوانه ها) : ارزش غذائی بسیار زیادی دارند (3 تا 5 برابر دانه اصلی که جوانه از آن سبزی می شود ویتامین c دارند) جوانه ها در واقع گیاهان جوان 4-3 روزه هستند و در این زمان بیشترین ارزش غذائی در گیاه موجود می باشد. بهترین حالت مصرف جوانه ها بصورت تازه و خام است و بیشترین مصرف آن در سالاد می باشد.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,