هرم غذایی چیست ؟

هرم غذایی چیست ؟

هرم غذایی: هرچه از قاعده به سمت راست می رویم، باید از مصرف گروه ها کم شود.

*به علت این که برخی افراد به اشتباه تصور می کردند گروه هایی که در راس هرم هستند ارزش بیشتری دارند هرم جدید به شکل زیر طراحی گردیده است. در این هرم نقش تحرک هم به وضوح مشخص گردیده است.

همه گروههای غذایی در یک برنامه غذائی متعادل و اصول باید وجود داشته باشد. افرادی که یک گروه غذائی را حذف می کنند (بطور شایع گروه نان و غلات) پس از مدتی دچار کمبود تغذیه ای، افت سوخت و ساز شده و شکست در برنامه کاهش وزن را تجربه خواهند کرد و وزن خیلی سریع برگشت خواهد نمود. مثال این مورد مانند یک کارگر ساختمان است که برای ایجاد یک دیوار، فقط آجر را روی هم چیده و از سیمان استفاده نمی کند. این دیوار محکوم به ریزش خواهد بود، چون از سیمان در جای خود استفاده نشده است.

تعریف گروههای غذائی :

الف) گروه نان و غلات : شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، رشته ها، جوانه ها، سبزیجات نشاسته ای (نخود فرنگی، ذرت، سیب زمینی، کدو حلوائی و باقلا) و حبوبات که در لیست جایگزینی با گروه غلات جایگزین می شوند.

ب) گروه سبزیجات : (شامل خیار، گوجه فرنگی، هویج، کدو، کاهو، کلم، سبزی خوردن و …. (همه سبزیجات بجز سبزیجات نشاسته ای در برنامه غذایی کاهش وزن آزادند).

ج) گروه میوه جات :

د) گروه لبنیات : شامل شیر، ماست، دوغ، پنیر، کشک و بستنی.

ه) گروه پروتئینها که شامل گوشتهای قرمز و سفید و تخم مرغ (پروتئین حیوانی) و حبوبات و سویا (پروتئینهای گیاهی) می شوند.

و) گروه چربیها، شیرینی ها و تنفلات : که شامل روغنها اعم از مایع، جامد، کره، خامه، سس مایونز، مغزها و نیز شکلات و سایر تنفلات می باشند.

رژیم کم کالری باید به طور نسبی از نظر کربوهیدرات غنی باشد (50 تا 55 درصد کیلوکالری) و در این مورد از منابعی چون سبزیجات، میوه ها، و دانه های مغذی استفاده گردد.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,