چگونه در محل کار نه بگوییم(9)

«در یک مغازه آنتیک فروشی یک دیسی و پارج نظر شما را جلب کرده است و تصمیم می گیرید آن را بخرید. فروشنده میگوید: «باید کل سرویسی را خریداری کنید. نمیتوانم آنها را جداگانه بفروشم، سرویسی ناقصی می شود. ما همیشه سرویسهایمان را کلی میفروشم. میخواهید نگاهی به آن بیندازید»؟

به گزارش مجله زنان، اینجا چه اتفاقی افتاده است: در فروشگاههای بزرگ و فروشگاههای زنجیرهای جای اندکی برای معامله وجود دارد. فروشنده همیشه میگوید: «نمی توانم سرویسی را ناقص کنم». کلید حل این معما تنها این است که محکم باشید و روی حرف خود بایستید.

پاسخ: «نه. من سرویس کامل را نمیخواهم. فقط همین دو تکه را می خواهم.

هشدار: کلمات «همیشه» و «هرگز» پرچم قرمز هستند. آنها باعث می شوند تا شما احساسی کنید که هیچ جایی برای چانه زدن نیست. «همیشه» و «هرگز» موقعیت هایی ساختگی هستند که وجود خارجی ندارند. اگر در چنین شرایطی علاقه خود را خیلی زیاد نشان ندهید، شانس بیشتری برای به دست آوردن آنچه که میخواهید دارید.

پرستار بچه میگوید: «خانم «کوک» شناسب های جمعه بیشتر از ساعت هفت و نیم نمی توانم در خانه اتان بمانم».

اینجا چه اتفاقی افتاده است: شما از قبلی هفت روز را با او هماهنگ کردهاید. به او احتیاج دارید، و شب های جمعه که به مهمانی می روید می شود. در غیر اینصورت مجبورید منتظر بمانید و بخش اعظم مهمانی را از دست بدهید.

پاسخ: «نه، ساعت هفت و نیم غیرقابل قبول است». دلایل خود را برایش توضیح دهید و یادآوری کنید که از قبل ساعت را با او هماهنگ کرده اید.

هشدار: از اینکه قاطع و محکم صحبت کنید نترسید، در اینصورت او همان اندازه که شما به او نیاز دارید او هم به پولی که به او می دهید نیاز دارد پس نمیخواهد که کارش را از دست بدهد.

در ابتدا نه گفتن بسیار ساده به نظر می رسید اما کم کم با خواندن فصل های این کتاب متوجه عواقب آن شدید: نارحت شدن، به خطر جدایی از افراد خانواده و یا حتی اخراج شدن از محل کار، در کنار تمام این مسأئل میدانید که بلی گفتن هم عواقب خاص خود را دارد و به همان اندازه خطر ریسک در آن وجود دارد.

عدم قبول خواسته های دیگران ساده نیست و گاهی شما را در عصبانیت، فشار عصبی، پشیمانی و عدم توانایی را به همراه دارد. به همین دلیل خیلی مهم است که ابتدا خواسته های خود را در اولویت قرار دهید، اینکه بدانید چه می خواهید، بنابراین دیگر مجبور نیستید دائما سعی کنید که دیگران را خوشحال کنید و از خواستههای خود چشم پوشی کنید.

اگر انرژی زیادی را صرف جلب رضایت دیگران کنید و نگران این باشید که آنها چه فکری در مورد شما می کنند و اینکه همیشه بخواهید جبران کارهایی که دیگران در مورد شما انجام می دهند را بکنید، دیگر وقتی ندارید که به خود برسید، استراحت کنید، ورزشی کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید، با بچه هایتان بازی کنید، در کنار همسرتان باشید و یا شاید عاشق شوید. به طور خلاصه وقت خود را صرف افرادی کنید که شما را شاد میکنند و به کسانی تلفن بزنید که از شما حمایت می کنند. بعضی از کسانی که با شما در تماس هستند خیلی خود خواهند هستند، این را به یاد داشته باشید.

وقتی می فهمید که بسیاری از افراد به شما فکر نمی کنند، نگران شما نیستند و به احساسات شما اهمیت نمی دهند، نه گفتن برایتان خیلی مشکل نمی شود. این جمله را در ذهن خود نگه دارید: «او به من فکر نمی کند». با داشتن چنین چیزی در ذهن، خواسته هایتان برایتان مهمتر می شود.

وقتی یکی از اعضای خانواده ناراحت یا بیمار است و احتیاج به حمایت دارد میخواهید هر کاری برای او بکنید. وقتی یکی از دوستان و یا همکارانتان در بحران قرار دارد، هر کاری که از دستتان بر میاید برایشان انجام می دهید. این موقعیتهای خاصی ایجاد توقع می کند و باعث می شود که در مورد هر کسی و هر چیزی احساسی مسئولیت کنید.

چگونه در محل کار نه بگوییم(9)

دسته‌بندی‌ها: گوناگون

برچسب‌ها: ,,,,,