آیا رژیم تنها یا ورزش تنها برای کاهش وزن راهی موثر و مناسب است؟

آیا رژیم تنها یا ورزش تنها برای کاهش وزن راهی موثر و مناسب است؟

یکی از موثرترین روشها برای کم کردن وزن، داشتن رژیم غذایی توام با یک فعالیت مناسب ورزشی است. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی همراه با ورزش تأثیر بیشتری نسبت به انجام تک تک آنهاست.

ورزش یکی از روشهای بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده آل است. کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً برای کاهش یک کیلوگرم وزن باید 20 ساعت پیاده روی کرد. در ضمن ورزش بدون تغذیه صحیح می تواند منجر به چاقی اشتها را زیاد جذب و مواد غذایی را افزایش می دهد.

این درست است که کاهش کالری به کاستن وزن کمک می کند، اما ورزش باعث افزایش سوخت و ساز بدن برای سوختن کالریهای اضافه می شود و تا دو ساعت پس از ورزش هم سوخت و ساز بالا می ماند.

طی تحقیقات به عمل آمده اگر روزانه 1100 کیلوکالری از میزان غذایی که می خورید کم کنید در عرض یک هفته یک کیلوگرم از وزن بدن شما کاسته خواهد شد. در تحقیق دیگری همین مقدار کالری کاسته شده است با این تفاوت که 600 کیلوکالری از مواد غذایی روزانه گم شده و 500 کیلوکالری فعالیت بدنی جهت به اصطلاح سوزاندن مواد غذایی و در حقیقت دفع انرژی مصرفی تجویز شده است. ولی جالب است که در حالت دوم بیش از یک کیلو گرم در هفته کاهش وزن مشاهده شده است. از طرف دیگر اگر 70 کیلوگرم هستید حدود 2500 کیلوکالری نیاز روزانه شما به مواد غذایی است. در حالت اول شما بایستی غذایتان را تقریباً نصف کنید چرا که بایستی 1100 کیلوکالری روزانه کمتر بخورید تا بتوانید هفته ای یک کیلوگرم وزن کم کنید ولی در حالت دوم شما فقط یک چهارم غذای خود را کم می کنید و با افزودن فعالیت بدنی بیش از یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن مشاهده می کنید. در حقیقت در حالت دوم شما گرسنگی کمتری احساس خواهید کرد چرا که غذای بیشتری را مصرف می کنید. بنابراین توصیه می شود که رژیم غذایی را تنها راه حل برای کاهش وزن در نظر نگرفته و وزن خود را توام با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کم کنید در ضمن پس از پایان هر برنامه کاهش وزن، حفظ وزن (که حتی مهم تر از کاهش وزن است) در پیش رو است که این اخیر نیز بدون تحرک امکان پذیر نمی باشد.

پس باید دانست که امروزه کاهش وزن بدون گرسنگی از طریق کاهش متعادل کالری همراه با افزایش تحرک بدست می آید. این کاهش وزن چون فشار زیادی را به شخص تحمیل نمی کند، با یک تحرک متوسط کاملا قابل نگهداری و با سرعت ملایمی که داراست، عوارض جسمی (نظیر آسیب به پوست و مو) و روحی (نظیر افسردگی) را به حداقل می رساند.

رژیم بدون ورزش مثل آن است که یک ماشین را هر روز کمتر از قبل بنزین کنید، اما اصلا با آن رانندگی نکنید. مسلماً سوخت ماشین مصرف نمی شود؛ و در نهایت این سوخت از مخزن سرزیر خواهد شد. البته منظور این نیست که با انجام ورزشهای سنگین خودتان را اذیت کنید، بلکه به صورت متعادل و مرتب ورزش کنید.

ورزش سبب می شود که قسمتهای مختلف بدن با توجه به فعالیتی که انجام می دهند بطور متناسب لاغر شوند. اغلب ورزشهای هوازی توصیه می شود، چرا که در این نوع ورزش دو خاصیت شدت و سرعت کم باعث می شود سوخت غالب برای تولید انرژی، چربی ها باشند. افزایش شدت و سرعت ورزش باعث می شود سهم کربوهیدرات ها (قندها) در تولید انرژی بالا رود چرا که کربوهیدراتها به اکسیژن کمتری برای آزاد شدن انرژیشان نیاز دارند و سریعتر انرژی آزاد می کنند که بتواند جبران سرعت بالای ورزشی را داشته باشند.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه و سلامتی

برچسب‌ها: ,,,,